מאמר: מיתוג אישי בתקופת משבר

מאת לאה ברוך - 04/03/2010

אופי התעסוקה בשנים האחרונות השתנה ומאלץ את העובדים לפתח כישורים נוספים של חדשנות, יצירתיות ושיווק, תוך בחינה אובייקטיבית של התפתחות הקריירה שלהם. התייחסות שונה לתהליך חיפוש העבודה מעוגנת בחזון אישי יצירתי וחדשני. כמו בכל עסק יזמי, על כל אחד מאיתנו להגדיר תחילה חזון אישי. החזון מבטא את הבחירות החשובות ביותר, שאנו יכולים לבחור בכל תחומי חיינו, ויוצר מוטיבציה לתנועה. חשוב, שהחזון ישקף את הערכים המובילים שלנו. בניית חזון אישי הינה הדרך הבטוחה לוודא, כי יש לנו שליטה על חיינו וכי אנו מובילים את חיינו ולא מובלים ע"י רצונות של אנשים אחרים.
כדי להגדיר את החזון, תחילה יש לשאול, איפה אנו רוצים להיות בעוד מספר שנים שנים? איפה אנו היום ומה עלינו לעשות על מנת להגיע למטרות אלו?

שימוש במודל SWOT יכול לסייע בזיהוי תחומי התמחות ונושאים הדורשים טיפול מיידי. כלי זה משמש לזיהוי החוזקות (Strength) והחולשות (Weakens) שלנו. חזקות וחולשות הם גורמים פנימיים שיש לנו שליטה עליהם. ניתוח גורמים אלו יבהיר מה אנו עושים טוב יותר מהאחרים, ומה הן נקודות התורפה שלנו שצריך לשפר. ההזדמנויות (Opportunity) והאיומים (Threat) הם גורמים חיצוניים שאינם בשליטתנו. תחילה נבצע זיהוי התכונות והכישורים שלנו ונתאימם לסביבה בה אנו רוצים לפעול. תהליך זה מכין אותנו טוב יותר להזדמנויות העתידיות שעשויות להתעורר. בכך אנו מעלים את הסיכויים לחזרה למעגל התעסוקה, או למציאת קריירה חדשה שאתם רוצים להשיג.

יתרונות - מה הן נקודות החוזק, ליבה שלך, מה אתה עושה טוב יותר מאחרים?
זוהי רשימה של תכונות אופי, או מקצוע שאת/ה צריך או רוצה לעסוק בו.בדוק מי הם אנשי הקשר שלך, שאתה יכול להיעזר בהם לצורך קידום המטרות שלך?

חסרונות - זהה את המקומות בהם קיימים ליקויים, המהווים מכשול לצמיחה שלך כגון: חוסר הכשרה מקצועית, תעודות נדרשות, או סגנון התנהגות. בניתוח חלק זה עליך להיות מציאותי ואובייקטיבי.

הזדמנויות - רשימת הדברים שבהם את/ה יכול להבליט את הערך המוסף שלך לפרויקטים עתידיים, או שינויים שאת/ה מזהים כעתידים להתרחש בסביבה או הענף שלך,ועשויים להשפיע עליך ישירות?

איומים - הם גורמים חיצוניים, שלהם יכולה להיות השפעה על תוכניות העבודה שלך.עם אלו מכשולים אתה חושב שתצטרך להתמודד בעתיד.זהה היכן המחסומים הגדולים ביותר? מה אתה יכול לעשות אחרת כדי לשפר את המצב שלך.

ברגע שביצעת את ניתוח הSWOT ניתן להתחיל בזיהוי כלים ומשאבים, שיכולים להקטין את הסיכונים ולנצל את נקודות החוזק.לדוגמה, טכנולוגיה חדשה יכולה להיות הזדמנות, אבל גם איום הדורש הכשרה ולימוד.
על מנת לקדם את התוצאה הטובה ביותר האפשרית לביצוע,נשתמש במיתוג ובידול.
בידול ומיתוג הם מונחים מתחום השיווק שמטרתם להשפיע על תפיסתם של הצרכנים.
שימוש במודל הידוע כארבעת Pה (place promotion ,price & product) ננתח מהם האמצעים העומדים לרשותכם לקידום מטרה זו:

מקום - place כדי ליצור בידול עליכם להפעיל חשיבה אסטרטגית ושיווקית. בעידן האינטרנט צריך שתהיה נראות ברשת, לכן כדאי לבנות דף עם פרופיל אישי בהתאם לחזון שבניתם, פייסבוק, טויטר כרטיסי ביקור.בנוסך לשימוש בכול ערוצי חיפוש העבודה המסורתיים, שדרכם ניתן ליצור מפגש ראשוני.

מאמצי קידום - promotion האמצעי העומד לרשותו של המועמד, על-מנת להבליט את כישוריו הוא להיות המשווק של עצמו, כל הזמן בכל פגישה, עם חברים, לקוחות, ספקים, רצוי וכדאי ליידע את כולם שאת/ה בין עבודות. רצוי שיהיה לך נאום קצר, שתוכל להשתמש בו בכל מפגש.

מחיר - price בתקופת משבר יש פגיעה בשכר. חשוב מה השכר והתגמולים, שאתה מוכן לקבל עבור המשרה. גם בנושא זה צריך להיות יצירתי. הסכמה למחיר נמוך יכולה לעורר את התפיסה של ירידה באיכות העבודה. במקום להתפשר על המחיר ניתן לתת ערך נוסף - להציע יותר שירותים במחיר זהה.

מוצר -produc זהה את מגוון היכולות שלך והתייחס למעסיקים פוטנציאלים כאל לקוחות, למד מה החברה צריכה והבלט את יתרונך בראיון, קורות חיים. המטרה ליצור יתרון על פני האחרים וליצור בידול. בידול יכול להיות באמצעות הדגשת תכונות מסוימות הדרושות לתפקיד כגון: נאמנות יושר, מחויבות או דיוק.


לסיכום
בתקופת משבר או שינוי,יש לחשוב שונה על התפתחות הקרירה, שימוש באסטרטגיות מתחום השיווק והמיתוג האישי, יכולים לשפר את ההזדמנויות לקריירה חדשה ולאופק מקצועי .


לאה ברוך:יעוץ ארגוני,אבחון וליווי תהליכי שינוי,ניהול משאבי אנוש
ל.ב יעוץ וניהול

ניתן ליצור קשר דוא"ל: lb.yeutz@Gmail.com

מקור המאמר:http://www.articles.co.il/article.php?id=52520